Thursday, February 1, 2007

Borde

Jag borde bli mer politisk, jag borde bry mig mer om miljön, jag borde ta ställning och kämpa för jämlikhet i samhället, jag borde ge mer pengar till hjälporganisationer, jag borde köpa situation Stockholm oftare, jag borde zooma ut oftare, jag borde inte köpa fisk från Östersjön... jag borde sälja allt jag äger och flytta ut i skogen, hoppa av plast- och kretskortcirkusen, finns ju de som gjort så.

Men jag är klokare än så:

Låt mig få citera min översättning av Ralph Waldo Emerson som i sin essä Self-reliance ger mig stöd.

Det finns en punkt i varje människas bildningsresa då hon kommer till övertygelsen att avundsjuka är okunnighet; att imitation är självmord; att hon måste ta sig själv för den hon är på gott och ont, även om universum är fyllt av godhet kan inga sädeskorn till mättande bröd komma till henne annat än genom mödan hon lägger på den jordlott som är given henne att bruka.

Så, för mig, liksom för dig, finns en jordlott som är den innersta kärnan och högst av alla visdomsord placerar jag idén att var och en måste följa sin sanning. Det låter kanske självklart och du vet säkert redan det här, men det är svårt och överallt, överallt ser jag beteenden som är dödskrik från kvävda själar, alkohol, porr, tobak, fett, socker, sensations-TV, dataspel, teknikmagasinet, shoppingkomplex...

Så följ mig på vägen inåt, prata inte, ta upp din plog och samla dina krafter.
Säg aldrig mer, jag borde...

2 comments:

Malin said...

Everything is mostly about something else.

Morot.

Fredrik Wass said...

Man är det man gör. Inte det man säger att man är. Det är det jag alltid har sagt. :)

(för övrigt borde du ändra så att även icke blogger-anslutna personer kan kommentera dina inlägg)