Friday, February 2, 2007

Bli gräddskåning

Mer hälsa:

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14546168.asp

...blir man inte väldigt sugen på en nyfriterad sockermunk?

När jag säger gräddskåning tänker jag speciellt på en viss herre som bor granne med min kära morfar i Kvärlöv en bit utanför Landskrona. Han är storbonde. Min morfar är en liten man men en stor schackspelare och vän av människor och natur. Storbonden heter Bengt och när man möter honom får man under ett ögonblick stirra rakt in i den skånska ursjälen. Det här är en man som vet hur man driver en gård, han kan skilja på föda och ogräs, han vet råd när andra famlar tafatt och framför allt, det ska vara riktig grädde i såsen!
Min egen morfar är en annorlunda figur, han är den store tänkaren, schackstrategen, och han välkomnar allt som naturen bjuder. Besökande igelkottar och katter får sig en bit bacon och alla växter tillåts kärleksfullt växa som de behagar.
Bengt besöker morfar ibland så vitt jag vet och de är nog inte alltid överens om hur saker ska skötas men jag tror de har trevligt.

Jag tror de har klart för sig vad som är gött och de vet nog inte vad en blogg är för något.

1 comment:

Unknown said...

Ja du, i Kvärlöv där frodas den skånska myllan som på få andra ställen. Där är man inte rädd för vare sig bacon eller igelkottar. Vi har en fin morfar som förmodligen inte vet vad en blogg är - men det vet minsann mormor, för hon hänger med!