Sunday, December 2, 2007

Insikt

René Magritte dans ses rapports avec André Breton et le surréalisme

Målet med uppsatsen är at studera den belgiske konstnären Reé Magrittes ideér i relation till surrealiströrelsen i Paris och dess grundare André Breton. Mot bakgrund av väl dokumenterade meningsskiljaktigheter mellan de båda utreds vad som förenar dem och vad som skiljer dem åt. Uppsatsen inleds med att belysa surrealismens uppkomst samt att presentera Magritte och Breton. I diskussionen ges en bild av Magrittes idéer om konsten och dess roll i samhället ställt mot Bretons surrealistiska grundidéer. Utifrån de konflikter som uppstod görs även jämförelser på det personliga planet.



Som student skrev jag två "stora" uppsatser. I minnenas allé där jag gör ett kort besök häpnas jag över den franska uppsatsens innehåll och ämnesval. En direkt fråga till mig själv i efterhand:
Hur omskakad blev världen av denna jämförelse mellan två fransktalande surrealister från början av 1900-talet?

Men det ska väl vara så, det är den tiden i livet då vi får tillåtelse att bygga luftslott av teorier och abstraktioner.
Vi vill också gärna tro att dessa är av vikt och gör avtryck i historien.
Sedan blir vi vuxna och världen blir påtaglig, den blir mat och hyra.

Idag sammanfattar jag allt så här långt och konstaterar att jag inte blivit akademiker ändå.
Allt jag åstadkommit av betydelse har jag gjort med mina händer.
Idag skulle jag varken kunna försörja mig eller spela musik om det inte vore för min vänstra hand.
Det blir inte mer konkret än så. Jag förstår nu, jag måste få vara konkret.
Jag spelar bäst den handgripliges roll.

Så efter 33 år kan jag lägga denna pusselbit till min identitet och styrkas därav, det känns bra. Men jag hade inte funnit den om det inte vore för de valhänta försöken att agera analytiker av fransk konsthistoria för åtta år sedan.

Sådana insikter förändrar allt och jag fortsätter söka efter pusselbitar, det är aldrig för sent att överraska sig själv.

No comments: